Veckobrev vecka 4

Då var det lördag igen… (8)

Veckorna rullar på och alla borde nu ha haft utvecklingssamtalen hemma med sina barn. Nästa vecka är det dags för videosamtalen. Alla borde ha bokat/fått en tid samt EN INBJUDAN MED EN LÄNK! Om man inte fått den länken bör man kontakta oss snarast.
Skolan slutar 12.30 mån-tors nästa vecka och fritids börjar direkt då. Om ert barn inte går på fritids kommer det alltså gå hem 12.30 nästa vecka.

I svenskan har vi fortsatt vårt ASL-arbete med att öva på att hitta på och skiva meningar baserade på ett antal angivna ord.

Eleverna är fantastiskt duktiga och här följer några exempel (med både stor bokstav, mellanrum och punkt) på det eleverna i 1B producerade i veckan:
“Elefanten har en snabel.” – Julia
“Cesar äter pizza.” – Nehir
“Jag har ett träd.” – Léa
“Jag åker skridskor.” – Dan
“Handduken är blöt.” – André
“Myran kissar.” – Hamza

Utöver detta har vi även börjat introducera vad en faktabok är för någonting och hur den skiljer sig från en berättelse. Efter en lektion hade Angeliqa en sammanfattning i sitt klassrum:
Angeliqa: “Om vi hade läst en faktabok om en bil kunde den ha börjat såhär. Här är en bil. Den har fyra hjul och en ratt. Om vi istället hade läst en berättelse om en bil, är det någon som har ett förslag på hur den hade kunnat börja? Johanna?”
Johanna: “Det var en gång en liten bil…”

I matematiken har vi arbetat med sista kapitlet i höstens mattebok. Vi ska avrunda kapitlet och boken nästa vecka. Vi arbetade med begreppet dubbelt samt talet 9 och dess talkamrater. När vi är klara med boken kommer eleverna få ta hem boken.
När eleverna tar med boken hem kommer ni att se att vi inte har arbetat med varje sida ur matteboken. Detta är för att vi arbetar med matematik på många olika sätt. Vi använder oss av bland annat, Vektor, NOMP och mattespelet utöver fysiskt material eleverna får plocka med (så som att träna på att räkna med mönster vid byggandet av pärlplattor.) Om vi endast hade arbetat med matteboken skulle hela matteboken vara gjord, men eftersom vi arbetar med matematik på många olika sätt har vi bara plockat ut russinen ur matteboken.

Här är en bana ur mattespelet. Ett spel vi arbetar med på skolan där man kan levla upp och komma till nya banor samt nya världar. Fråga gärna era barn hur vi arbetar med detta.

I bilden har vi arbetat med kladdkritor och skuggor. Eleverna skulle skapa ett snölandskap där månen lyser på träden så att skuggor bildades bakom.

På fredag förmiddag den 5/2 nästa vecka tänkte vi göra en utflykt till Siriusbacken så vi kan få utnyttja denna härliga snö utanför skolans område. Vi kommer inte stanna över lunch så eleverna behöver inte ha med sig lunchmatsäck. Men de får gärna ha med sig en liten mängd fika. Läsk är inte tillåtet att ta med men varm choklad är helt ok. Stjärtlapp, pulka madrass med mera är ok att ta med denna dag. Kravet är att de ska vara märkta med NAMN samt att eleverna måste orka dra dem SJÄLVA till och från backen.Det kommer finnas några man kan få låna från skolan. Eleverna måste även ha med sig HJÄLM om de ska få åka ner för backen. Om de inte har med sig hjälm kommer de inte få åka, utan istället få leka i snön.

Idrotten på måndag nästa vecka:

Fredagsfinal: Pyjamasfredag (framröstat av åk 3A)

GRIT-uppdrag: Klarar du 20 armhävningar? Levla upp – 40 armhävningar. (Framröstat av åk 3A)

Kom ihåg vecka 5:
Måndag – Uteidrott (inget ombyte), skolan slutar 12.30
Tisdag –  Skolan slutar 12.30
Onsdag – Skolan slutar 12.30
Torsdag – Nytt läsuppdrag med hem, Skolan lutar 12.30
Fredag – Pyjamasfredag

Ha en trevlig helg!
//Angeliqa, Matilda, Malte (vikarie för Mikaela), Mahbube och Frida

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *