Veckobrev vecka 40.

Denna vecka har gått snabbt då det har varit en kort skolvecka för eleverna. Veckan har vi fokuserat på att arbeta med bedömningsstödet som man gör i åk1. I onsdags läste eleverna läsuppdrag kapitel 2 för oss och vi är så imponerade av vilka läsare vi har åk 1. I torsdags gick vi igenom det nya läsuppdraget som är kapitel 3. Läsuppdraget ska med tillbaka till skolan på ONSDAG. Bedömningsstödet denna vecka har handlat om att kolla elevernas kunskap kring bokstäver och läsförståelse.

1a har under veckan arbetat vidare med sina böcker om träd och geometriska former. Under fredagen har 1a fått öva på hur berättelser är uppbyggda genom att placera fotografier med bildtext i rätt ordning och sedan skriva berättelser till bilder som redan är i rätt ordning. Berättelserna kan eleverna visa i sin keynote.

Åk 1 har även under veckan fått fortsatt göra uppdrag elevspel. Eleverna får på elevspel utvalda uppdrag som de ska klara och när de har klarat uppdragen x antal gånger som det står får det nya uppdrag. 1b har även blivit introducerade till applikationen nomp som är en matematik app där eleverna får uppdrag. När vi har arbetat med bedömningsstödet har eleverna fått kolla på pippi, typsik teknik och lite andra kortfilmer.

Från och med denna vecka har skolan börjat med rastlekar på lunchrasten där eleverna får möjlighet att leka lekar med andra elever som det vanligtvis inte leker med på skolan. Detta schema kommer pågå i några veckor och sedan byts lekarna ut. Nästa veckas rastlekar:

1b har blivit introducerade till Jeopardy. De tränade bland annat på att komma överens, en ”vi”-känsla samt ljudnivån.

I 1a spelade de kahoot för att kolla om de har befäst kunskaper om det vi har arbetat med hittills i åk1.

Under veckan har vi förstått att det har uppstått lite funderingar kring när ni vårdnadshavare från sms om att eleven har sen ankomst. Vi nämnde i ett tidigare inlägg att vi har blivit hårdare på att lägga in när elever kommer in sent från raster och därför får ni sms om att det har skett. Eleverna vet rutinerna när de ska komma in ifrån raster och sen ankomst läggs in när eleverna aktivt väljer att inte komma in trots tuta och plinga.

Idrotten nästa vecka:

Fredagstemat denna vecka var mysfredag. De som ville fick ha någonting mysigt med eller på sig. Vissa kom i pyjamas och myskläder medan andra hade med sig ett mjukisdjur. I 1b fick de som ville vara med på ett mysfoto!

Häng med v.41

Uppdrag: Kan du behålla en tärning på handens baksida medan du sätter dig ner på golvet. Stå upp och sitt ner 3 gånger.
Levla: Klarar du det 6 gånger?
Fredagsfinal: Gulfredag

Nästa veckas komihåg:
Måndag – Idrott
Tisdag – 
Onsdag – Läsuppdrag med till skolan
Torsdag – Nytt läsuppdrag med hem
Fredag – Gulfredag

Ha en fortsatt trevlig helg
//Angeliqa, Matilda, Liban och Mikaela.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *