Veckobrev vecka 17

Hej alla glada förskoleklassare (och dess vårdnadshavare)!

Denna vecka har varit fylld med massor av aktiviteter (som vanligt).

I svenskan har vi arbetat med bokstaven Xx. Det är en klurig bokstav som låter som k och s. Det mest logiska hade varit att skriva ks istället. Exempelvis laks eller taksi, men eleverna var otroligt duktiga och förstod när man skulle använda x och när man inte skulle använda x. Precis som förra veckan har eleverna fått skriva helt egna meningar. Denna vecka meningar som handlar om något ord som innehåller x. (Eleverna fick just ord som innehåller x som stöd att titta på.)
Det går med en otrolig fart! Det är så kul att se hur de utvecklas och att de frågar om det är något de undrar över för att kunna utvecklas ännu mer!

I matematiken har vi Rubinen denna vecka fått egna små mattehäften. Eleverna tycker att de var väldigt roliga om än lite klurigt (då vi inte har räknat så mycket med addition och subtraktion innan. Vi har berört det men den största fokusen har lagt på exempelvis begrepp som störst och minst, längst och kortast, minnet eller mönster.)
I safiren har de även där arbetat med addition och subtraktion, men de har även pratat lite om talraden. Exempelvis ”vilket tal saknas? 3 _ 5, eller _ 3 4”.

I onsdags var det Earth day (jordens dag) då pratade Safiren om vad man kan göra för att hjälpa planeten så mycket som möjligt. Nedan följer ett resonemang från Gabriel:
– “Jag skulle campa 3 dagar i veckan!”
– “Jaha? Kan du förklara hur du tänker nu?”
-” Jo, för så skulle jag bara använda elektricitet 4 dagar i veckan istället för 7!”
De är smarta, våra små elever!
Safiren var även ute och samlade skräp. De hittade MASSOR! Det var med blandade känslor de kom tillbaka till skolan med skräppåssarna. Väldigt roligt att känna sig produktiv och att man hjälper till! Men inte lika roligt att det är så många som slänger skräp rätt ut i naturen.

Safiren fick även arbeta med NTA denna vecka. Samma aktivitet som Rubinen gjorde förra veckan. Tidigare har de fått pröva att mäta saker som de tydligt kan se. Exempelvis en arm eller en bokhylla. Där han de tydligt sett start och slut och där emellan. Denna vecka fick de mäta något man inte kunde se, nämligen ett avstånd. Vi gick därför igenom hur viktigt det var med en start- och en slutpunkt.
De fick hoppa med små grodor och skulle mäta avståndet från där de började hoppa samt till där grodan stannade. Fråga gärna era barn om hur det gick till!

Som några av er redan vet så har vi börjat med utvecklingssamtalen. Vi kommer ringa upp er någon gång mellan kl.14-17 under veckan som kommer där vi kommer berätta hur eleverna upplever att de ligger till genom att gå igenom en presentation eleverna har fått skapa. Denna presentation kommer sedan skickas hem till er där ni kan gå igenom den lite närmare. Vi kommer även att berätta vilket/vilka mål eleven har att träna på till nästa gång det är utvecklingssamtal (i åk 1). Vanligtvis brukar eleverna själva få berätta om sin presentation och vi lärare kommer endast in mot slutet och berättar vad det är eleven behöver träna på, men eftersom tiderna är som de är just nu så ser upplägget aningen annorlunda ut i år.
Samtalen är i snitt mellan 6-12 minuter långa.

I fredags eftermiddag var vi ute i skogen och avslutade med att leta vårtecken i kombination med fri lek. Våren rullar in för fullt och varje dag poppar nya vårtecken upp. Knoppar börjar slå ut, blommor dyker upp, insekter tittar fram, flyttfåglar är på väg tillbaka. Ja, listan kan göras lång. Det märks att eleverna tycker om att vara ute, de frågar ofta om vi kan gå ut och det är alltid roligt att höra!

Denna vecka har fritids önskat att hämtning och lämning av eleverna sker utanför skolan, på skolgården, så att vi minskar ruljansen på nya personer inne i våra lokaler.
* Om eleverna går på fritids så önskar personalen att ni hör av er via Tempus, d.v.s. att ni ändrar om tiderna till när eleverna ska bli upphämtade, då skickar fritidspersonalen ut eleven den tiden.
* Om eleven inte går på fritids utan istället blir upphämtade direkt efter skolan kommer lärarna att skicka ut de eleverna direkt efter skolan. Om ni föräldrar inte har dykt upp får eleverna komma in och vara med oss andra en stund innan de går ut och kontrollerar igen.

Inför nästa vecka:
🍀 Alla-med uppdrag: Peppa varandra.

Måndag: Bokstaven Zz.
Tisdag:
Onsdag:
Torsdag: Torsdagstemat är Hattorsdag.
Fredag: RÖD DAG – SKOLAN STÄNGD

Ha en trevlig helg!
//Angeliqa, Matilda, Liban, Natalie och Mikaela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *