Veckobrev vecka 14 + annan viktig information

Tider för utvecklingssamtal v. 17 – ÄNDRAT OCH BORTTAGET, på grund av den rådande Corona-situationen.

Detta inlägg innehåller fyra punkter:
* En lång uppdatering av veckan
* En påskhälsning
* Ett brev från vår förvaltningschef, Carmen Blom, gällande rådande situation

En lång uppdatering av veckan:

Sista veckan innan påsklovet är nu slut. Eleverna har kämpat tappert in i det sista. Veckan har, precis som förra veckan, sett lite annorlunda ut, men det är roligt att se att fler och fler elever kommer tillbaka till klassrummen.

I svenskan har vi arbetat med bokstaven Åå. Vi har även arbetat med de nya ordbilderna jag och ser. De ordbilder vi nu har i våra klassrum som vi arbetar med är: en, ett, den, det, hon, han, jag och ser. Visa gärna era elever dessa hemma över lovet och kolla hur många de kan. (En ordbild ska man känna igen utan att behöva läsa det, som exempelvis sitt eget namn. Det behöver eleverna inte läsa, de känner igen det i alla fall. Självklart är det bra om de försöker läsa, men vi tränar på att de ska känna igen dem utan att de ska behöva läsa dem.)

I matematiken har vi arbetat med begreppet DUBBELT. Vi har förklarat att det betyder “lika mycket en gång till”. Vi har även gjort kopplingar till begreppet HÄLFTEN. Vi repeterade att det var när man delade precis på mitten så att det blev lika mycket på båda sidor. Bland annat har eleverna fått arbeta med kluringar så som “Maja är 5 år. Hennes storebror är dubbelt så gammal som henne. Hur gammal är hennes storebror?”

Vi har denna vecka arbetat med ett odlingsprojekt. Vi har odlat krasse. Safiren planterade sin krasse i måndags. Rubinen planterade sin krasse i onsdags. Safirens krasse har därför fått ett litet försprång i tillväxten. Eleverna som har planterat krasse fick ta med sig sin krasse hem idag. De elever som planterat krasse, men inte var där idag, kan hämta sin krasse under lovet nästa vecka. Den står inne på lillfritids (Safirens klassrum). Fritids kan tyvärr inte kan ta ansvar för att vattna krassen så vi rekommenderar att hämta den så snart ni kan.

I Rubinen har eleverna fått öva på att använda QR-koder. Hur man skannar av och öppnar den scannade länken. Vi tittade och lyssnade på våra olika gosedjursvideos från förra veckan.

Vi gjorde en favorit i repris. Eleverna fick pärla påskpärplattor med sina faddrar. Det var så roligt att se hur de äldre och yngre eleverna samarbetade och hjälpte varandra. Det är ett stort utbyte eleverna får genom att få träffa elever från en annan åldersgrupp än dem själva. Man får bland annat träna på att kommunicera på ett annat sätt samt öva på hur man beter sig i nya interaktioner.

I Safiren har man satsat mycket på att språkduscha eleverna i engelska, med bland annat siffror, färger och veckodagar. Oliver avslutade veckan med att testa sina klasskamrater i deras sifferkunskaper på engelska i en Kahoot. Han hade skapat Kahooten själv.

De har även varit utomhus och arbetat inom området Rörelse och hälsa. De fick en tärning som de skulle kasta, baserat på resultatet fick de en uppgift de skulle utföra.

Nästa vecka, vecka 15, är det påsklov.
Skolan är då STÄNGD

Vecka 16,
Måndag – Skolan STÄNGD

Ha ett trevligt lov!
Hälsningar Angeliqa, Matilda, Mikaela, Liban och Natalie.

En påskhälsning:

Trevligt påsklov! Önskar Angeliqa, Matilda, Mikaela, Liban och Natalie

Ett brev från vår förvaltningschef, Carmen Blom, gällande rådande situation:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *